Een persvoorlichter

28-04-2009 09:46

"Na een roostervrije dag open ik vanmorgen mijn computer. Direct start intranet op en kan ik in één oogopslag zien wat er vandaag aan evenementen op de korpsagenda staat. Ik ben benieuwd of die demonstratie rustig verloopt. Dat de OVD-rapporten tegenwoordig ook op het netwerk staan, is een grote uitkomst. Voordat ik begin met persberichten selecteren, kan ik mooi even zien of mijn collega in de piket nog bijzonderheden heeft gehad. Omdat ik gisteren vrij was, kijk ik even snel in ons doorlopende 'persjournaal' om te zien met welke vragen mijn collega's gisteren zoal mee bestookt zijn. De verzoeken voor een getuigenoproep komen tegenwoordig automatisch binnen. De collega's hoeven in Genesys alleen maar met een vinkje aan te geven dat een oproepje gewenst is. Dat scheelt hen weer een hoop werk.

Dankzij een vernuftig zoeksysteem kunnen we elke dag zien wat er op internet is verschenen over Politie Haaglanden. Het is niet allemaal relevant, maar toch handig om even te kunnen scannen wat er zoal over ons geschreven is. Dat ik tegenwoordig met een druk op de knop de zaken voor Team West op internet kan publiceren, scheelt een enorme bult werk. Ze staan immers al op ons intranet, dus ik hoef nu alleen nog maar de privacygevoelige info te verwijderen en dan zet de pc de zaken zo voor me over.

NOVA belt met een vraag over jeugdgroepen. Hadden we daar een tijdje terug ook van de Volkskrant al geen vragen over gehad? Er staat me iets van bij dat zij landelijk informatie vergaarden. Dankzij een zoekslag in ons persjournaal kan ik snel opzoeken wie wanneer met deze vraag bezig is geweest. En nog belangrijker: wat daarvan het resultaat was en wat de andere korpsen ermee hebben gedaan.

Pfff... het is pas half 10. Ik ben benieuwd wat de rest van de dag ons brengt..."

Doorzoek de website